Etter Minecraft og Candy Crush ønsker alle å være spillutviklere

Har du noen gang tenkt på å bli spillutvikler? Da er du nok ikke alene. Flere enn noen gang før ønsker seg en karriere som spillutviklere, særlig etter den vanvittige suksessen til spill som Minecraft og Candy Crush.

Minecraft er et “åpen verden” spill som ble skapt av en svensk programutvikler, Markus Persson eller “Notch” som han gjerne kalles. Han laget en demoversjon av spillet i 2009, og startet deretter et eget utviklingsselskap sammen med to spillutviklerepartnere i 2010. Han var sjefsdesigner for spillet frem til det ble utgitt i 2011, og har senere vunnet en rekke priser. I tillegg til anerkjennelse innad i utviklingsmiljøet har han også blitt rik og berømt, og bor i dag i Beverly Hills. Selskapet han dannet ble solgt til Microsoft for over 20 milliarder kroner.

En lignende historie finner vi hos King Digital Entertainment, selskapet bak Candy Crush. Her var det også spillutviklere som gikk sammen for å danne et selskap som få år senere ble solgt for over 50 milliarder kroner. Det kan med andre ord ikke være tvil om at å lage populære spill for PC, konsoller, nett, eller mobil kan være en av de mest inntektsbringende virksomhetene på planeten, og spillutviklere er selvfølgelig klar over dette. Samtidig er mange av dem mer opptatt av å skape gode spill som gleder andre mennesker enn å tjene penger.

SPILLUTVIKLERE

Spillutviklere spesialiserer seg i utvikling av videospill, apper, osv., og er dermed helt grunnleggende de som lager spillene alle liker å fordrive tiden med. I noen tilfeller er det snakk om enkeltpersoner, men det er gjerne også større firma som har omfattende virksomhet i samarbeid med én eller flere utgivere. Det er nemlig slik at spillutviklere ofte er separat fra utgiverne av spill, som først og fremst står for finansiering og markedsføring. Spillutviklere som finansierer sin egen virksomhet kalles gjerne for “indies” eller uavhengige spillskapere.