Du har nettopp satt i gang med et forretningsprosjekt og har store ambisjoner. Du vet det er mange der ute som kunne vært interessert i det du selger. Du vet også at internett gir deg utallige muligheter til å nå ut til dem. Men hvordan markedsfører du egentlig konseptet ditt på best mulig måte?
Et alternativ kan være å snakke med noen som kan gjøre jobben for deg mot en fastpris, et gebyr eller et fast abonnement. Du kan så klart også ta jobben selv. Det er faktisk enklere enn du kanskje tror.
Ikke all markedsføring passer alle bedrifter. Det er stor forskjell på en bar og en affiliateside for et casino, for eksempel. Derfor er det viktig å kartlegge hva som er viktig for deg og bedriften din. Norgekasino.com er et godt eksempel på en nettside som gir god informasjon om nettcasinoer. Hvordan tiltrekker du best målgruppen?
Husk også å forholde deg til de markedsføringsregler som er gjeldende. Om markedsføringsregler brytes, kan det få konsekvenser.
Uavhengig av hvilke digitale kanaler dine potensielle kunder kommer fra, er nettbutikken eller nettsiden stedet der deres interesse skal bli konvertert til salg for deg. Det er det stedet du må linke til på søkeresultatene for firmaet ditt på Google, på dine innlegg på sosiale medier eller på blogger så vel som i nyhetsbrevene. I dag finnes det mange nettsteder som tilbyr automatiserte løsninger for nettbutikker og nettsider med ulike formater.
Lag en egen gruppe eller profil for bedriften din i sosiale medier, og inviter venner, familie og bekjente til å like siden.
Vær aktiv og legg ut innlegg med jevne mellomrom; innlegg du tror dine kunder kan være interessert i. Og husk å linke til nettbutikken. Sørg for å besvare spørsmål, samt både positive og negative tilbakemeldinger innen kort tid. Da viser du at du er tilstede og prøver å gjøre ditt beste for å ha fornøyde kunder.
Google er oftest det første stedet man søker etter en produkt eller tjeneste man er interessert i å kjøpe. Det er derfor viktig å være godt synlig hos søkemotorene. Det er flere måter å klare dette på, men aller viktigst er det å skrive SEO-vennlig på nettsiden din.
Det er viktig å be eksisterende kunder som har vært fornøyd med tjenestene eller produktene dine om å skrive anmeldelser på de digitale kanaler der dette er mulig; Facebook, Google, Tripadvisor, Trustpilot, for å nevne noen få. De aller fleste sjekker nemlig anmeldelser fra andre før de tar steget videre og kjøper noe selv.